Lambda Core

Lambda Core

Share

09/12/2023

مستنيكم بكره في إيفينت Application Guide مع يوسف حسني وسارة رضا هيكلمونا عن التقديم في الفرص المتاحة لينا وازاي نكتبها بأحسن شكل ممكن واللي بتكون مهمة جدا في القبول ومع كثرة المنح والفرص المتاحة عملية التقديم لازم تكون مهارة أساسية بالنسبالك حتى بعد التخرج.

مستنينكم بكره في فصل 603 الساعة 2! 🥸

Photos from Lambda Core's post 16/10/2023

سعداء بمشاركتكم معانا ف النسخة الأولي من Discover Your Core

حابين نفكركم لو محتاجين تتواصلوا مع ال speakers تقدروا تبعتولنا رسالة علي الصفحة وهنبعتلكم طرق التواصل.
نتمني تكونوا استفدتوا من ال sessions و منتظرينكم ف فعاليات تانية قريب!

14/10/2023

دي المواضيع اللي هنكلمكم عنها، مستنينكم بكره في فصل 601 الساعة 2!

13/10/2023

مستنينكم في أول إيفنت لينا السنة دي يوم الأحد!
تفاصيل أكتر هتنزل بكره على البيدج.

04/10/2023

قبل ما نبدأ ونكمل في رحلتنا في قلب المفاعل، ياريت تقولوا لنا رأيكم في مواضيع الأسابيع اللي فاتت ولو شايفين أي حاجة كانت مش واضحة. 🥰

الأسابيع اللي فاتت اتكلمنا عن fuel و clad وإن بمجرد بداية التفاعل هينتج طاقة كبيرة ودرجة الحرارة بتزيد جدا ،وبيكون من نواتج التفاعل neutrons جديدة بتظهر بيكون حوالي
(2 to 3 neutron per reaction)
و بتكون سرعته عالية جدا (fast neutron)

طيب احنا دلوقتي بنستخدم Fuel (UO2) U-235 (3-5%)، لو فاكرين إنها مادة fertile، اللي هي بتعمل التفاعل بthermal neutron اللي هو سرعته قليلة طيب ازاي بقي fast neutron هيتحول ل thermal neutron ؟؟👀

هنا يظهر الmoderator.

ايه هو moderator؟
بالضبط زي ما قولنا فوق ، هو مادة وظيفتها أنها تحول fast neutron لthermal neutron بس كده

طيب اي مادة تنفع انها تكون moderator؟ بص هو ممكن اي مادة ممكن تحول fast neutron ل thermal neutron، لكن الاختلاف في عدد مرات تصادم الfast neutron مع المادة دي عشان يتحول لthermal neutron ،وكل ما كان عدد مرات التصادم أقل تكون دي المادة الاحسن.

و عموما الصفات الأساسية اللي لازم تكون في المادة اللي هتستخدم ك moderator هي :
1. أهم صفة، أنها تحول fast neutron ل thermal neutron بعدد تصادمات أقل ما يمكن
2. تكون المادة دي مش بتمتص neutron وتصدر أي إشعاع تاني، ليه؟
عشان طول ما فيه neutrons موجودة يبقي التفاعل هيفضل شغال، ف لو المادة دي بتمتص neutrons ف عددهم هيقل وهيأثر علي كفاءة التفاعل.

طيب دلوقتي ايه المواد اللي فعلا بيستخدموها ك moderator؟
ممكن مادة ال moderator تكون ساىٔل، صلب أو غاز، علي حسب نوع المفاعل.

# نبدأ لو كان ساىٔل:

المياه (H2O)
المادة الأشهر والأكثر استخداما طب ليه؟
- ذرات الهيدروجين اللي موجودة في المياه بتقدر أنها تحول fast neutron ل thermal neutron بعدد تصادمات قليل.
- مش غالية ومتوفرة بكميات كبيرة.
وعشان مفيش حاجة كاملة، اكيد في عيوب
وعيوبها هي
- بتمتص جزء من الneutrons و دا بيأثر علي الكفاءة زي ما قولنا فوق.
- درجة غليان المياه تعتبر قليلة (100c at 1atm) والمفروض ان الmoderator ميوصلش لمرحلة الغليان ودا حله إن التشغيل بيكون تحت ضغط عالي (كل ما بترفع الضغط ،درجة الغليان بتزيد) وعشان كده الضغط داخل المفاعل بيكون عالي.

# طيب امتي بيكون صلب؟

الجرافيت (الكربون C-12)
ذرات الكربون بتقدر أنها تحول fast neutron ل thermal neutron بعدد تصادمات قليل.
ندخل علي مميزات الجرافيت
- بتمتص neutron لكن بنسبة أقل من المياه.
- بيتحمل درجات الحرارة العالية
طب وايه عيوبه؟
من ناحية الsafety فهو في حالة الحوادث بيزود المشكلة.

# هيكون غاز:

الهيليوم أو CO2
- بيؤدي وظيفة moderator
- بيتحمل التشغيل علي درجات الحرارة العالية
- بيمتص neutrons اقل
عيبه بقى:
-الغازات معروفة بكثافتها القليلة، ودا بيحتاج حجم core بيكون أكبر. يعني حجم مبنى المفاعل هيكون أكبر (تكلفة زيادة).
- دا غاز ف لازم يكون كل شىء محكم عشان ميحصلش تسريب.

طيب مش ملاحظين حاجة
إن المواد اللي بتُستخدم هي (H,He,C)، طب ليه؟
لإن كلهم عناصر خفيفة، عددهم الكتلي قليل، المادة كل ما كان عددها الكتلي أقل، كل ما كانت افضل عشان تستخدم ك moderator.

و بص كده اتمني يكون الموضوع يفيدكوا، متنساش تقولنا رأيك 👀

Want your business to be the top-listed Engineering Company in Alexandria?
Click here to claim your Sponsored Listing.

Website

Address

Alexandria